Implicarea copiilor in pregatirea gustarilor si a meselor este o activitate montessoriana ce dezvolta, in primul rand, independenta. Chiar si copii foarte mici pot fi implicati in procesul de gatire. Gradul de implicare depinde, bineinteles, de varsta acestora.
In anul in care s-a nascut V. am citit multe informatii despre Viata Practica in stil Montessori si am urmarit cu admiratie copilasi mici care participa activ la prepararea gustarilor si a mancarurilor (filmulete dragi mie: aici, aici si aici).
De la varsta de 7 luni V. a inceput sa cocheteze cu tot ce tine de bucatarie. Am respectat dorinta ei si am tinut-o mereu aproape de toate activitatile mele desfasurate in bucatarie: de la spalat vase, curata si taiat fructe/legume, pana la pregatit/amestecat mancaruri si pus toate tacamurile la loc. Urmarindu-ma, Vica, la varsta de 11 luni, stia sa identifice cu usurinta toate vasele si ustensilele pe care le foloseam zilnic, precum si multe din alimente (legume, fructe, unele cereale, carnea). De multe ori statea cocotata pe blatul de la bucatarie (eu fiind foarte atenta la siguranta ei), alteori in brate (cand eu amestecam ciorbite, terciuri, branzica de casa, etc sau puneam vasele la locul lor in dulapuri). la cat de mica era, V. a avut si multe tentative de a ma ajuta, in special sa apese butonasele robotului/blenderului.
Curiozitatea V. m-a determinat sa o implic serios in treburile bucatariei inca de la varsta de 1 an si 2 luni. V. a inceput bucatareala cu pregatirea frunzelor de patrunjel pentru ciorbita si anume cu ruperea lor (le spalam inainte de a le da V-i. pentru rupere). Aceasta activitate dezvolta rabdare, coordonare ochi mani si motorica fina. De la varsta de un an si sase luni, V. este responsabila in totalitate pentru pregatirea patrunjelului pentru ciorbite si supite.
V. a continuat munca ei in bucatarie cu decojirea oului fiert. Initial ma ajuta pe mine, cioplind pe ici colo coaja de pe ou. Apoi, a prins curaj si a inceput sa curate singurica oul de coaja. Nu are inca viteza la decojirea oului, dar important este ca are rabdare sa duca pana la sfarsit activitatea inceputa. Aceasta activitate este un exercitiul excelent atat pentru dezvoltarea motoricai fine, cat si pentru dezvoltarea rabdarii.
In mai multe postari anterioare s-a vazut curajul meu de a o incuraja pe V. sa lucreze, de la o varsta foarte frageda, cu foarfeca. Curajul meu nu s-a oprit aici si am continuat activitatile noastre de Viata Practica cu curatarea si felierea bananei (sub atenta mea supraveghere, incredintandu-i Vicai cutitul, la varsta de 2 ani si 7 luni). Aceasta este o activitate mai complexa, intrucat impune copilului sa respecte o anumita ordine a etapelor de lucru: mai intai curatarea fructului de coaja si apoi taierea lui in bucatele (dezvolta logica). Curatarea si taierea fructelor/legumelor dezvolta concentrarea, controlul miscarii si, bineinteles, independenta.
La varsta de 2 anisori si 6 luni, V. a inceput sa pregateasca sucul de portocala (sub atenta mea supravegere si cu conditia ca robotul de bucatarie sa fie asamblat pentru aceasta activitate). Miscarile ei inca nu sunt foarte stabile, asa ca inca nu ma indur sa o las singura la aceasta activitate (asa cum o fac la ruperea frunzelor de patrunjel sau decojirea oului fiert). Aceasta activitate are ca scop dezvoltarea responsabilitatii, a independentei, concentrarii si coordonarii ochi-mana.
Mai sunt si alte activitati din bucatarie pe care V. le face cu mare drag, ex: pune sare in bucate sau zahar in ceaiuri/cafele; amesteca mancarea de pe foc (sub atenta mea supraveghere); porneste cuptorul si pune tavita cu peste in cuptor; spala impreuna cu mine vesela, stand urcata pe un taburet de bucatarie; aranjeaza farfuriile si cratitele la locul lor in dulapioare; ajuta la aranjarea mesei (aranjand fata de masa, servetelele, farfuriile); etc. La ora actuala sunt foarte multe activitati din bucatarie la care V. este implicata activ.
Copilasilor vostri le place sa gospodareasca prin bucatarie?
Da si M. adora sa stea cu mine la bucatarie si sa lucram impreuna. Ma ajuta punand carnea (pregatita de mine inainte) in tava,adaugand usturoiul taiat in prealabil de mine. Ma ajuta la prajituri, amestecand sau intingand crema. Desigur dulapul din bucatarie nu mai este un mister pentru ea,ca de altfel niciun sertar din casa.Sunt multe acrivitati in care incerc sa o implic, chiar si la sters praful sau datul cu matura sau cu aspiratorul. Nu m-am gandit insa niciodata la alegerea patrunjelului, asa ca iti multumesc de pont. Felicitari pentru curajul de a-i da cutitul pe mana,inca nu am incercat.
Ce harnicuta este M.! Bravo! Ma bucur mult ca ati gasit pe blogul nostru inspiratie pentru o activitate noua. Sper sa-i plac M-ei munca cu patrunjelul! Cat despre cutit, da!, am avut curajul, insa tot timpul stau foarte atenta atunci cand ea lucreaza cu el. Vreau sa gasesc un cutit cu un maner mai gros si sa fie cat mai rotund, astfel incat sa-i usureze munca. Ceva de genul cum este in acest filmulet: https://www.youtube.com/watch?v=grqvXiPx3-U.
Ce fetita harnica ai!
Noi de pe la 18 luni am testat treaba cu feliatul cu ajutorul unui cutit de plastic. Acum mi-ai adus aminte ca ar mai trebui sa incercam. La 20 de luni ar putea fi o activitate mai interesanta decat a fost atunci.
Butoanele preferate ale micutei A. sunt cele de la masina de spalat rufe. Ii spun pe ce sa apese si ea apasa foarte constiicioasa.
O atractie are si pentru matura mare. Degeaba i-am luat o maturica pe masura, ea vrea sa mature cu matura de adult. 🙂
Ai dreptate! Obiectele cu care lucreaza mama/tata (sau alti adulti din familie) sunt mult mai interesante decat cele pe care le au ei :). Si la noi masina de spalat este in top :). Insa, noi acum am trecut la lat stadiu: ea isi pune singura hainutele la spalat. Parcurge singura toate etapele, bineinteles sub atenta mea supraveghere. Apoi, dupa ce sunt si spalate le intinde pe uscator. A crescut si ajunge la uscatorul mare. Cand era mai mica, avea in camera ei uscator agatat de calorifer. Foarte util pentru acea perioada. Asa ca recomand cu mare drag acest tip de uscator pentru cei mici.
Pingback: Sortarea tacamurilor activitate montessoriana de matematica timpurie | Agenda Mamei