Comparativ cu Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, care este bine cunoscuta publicului larg, Carta drepturilor copiilor la arta si cultura are o rezonanta mai slaba si este stiuta de un cerc restrans de oameni. Mi-as dori ca aceasta sa se bucure de multa popularitate si mai mult de atat sa fie respectata.
Asadar, sa vedem ce reprezinta „Carta drepturilor copiilor la arta si cultura”?
„Carta drepturilor copiilor la arta si cultura” este un manifest elaborat de catre compania La Baracca testoni Ragazzi din Bologna, Italia, companie care are o experienta de peste 30 de ani in realizarea de spectacole, proiecte si programe dedicate copiilor si tinerilor. Ea contine 18 principii, traduse in 27 de limbi, care afirma drepturile copiilor la arta si cultura.
- sa aiba acces la Arta in toate formele ei: teatru, muzica, dans, literatura, poezie, cinema, arte vizuale si multimedia;
- sa traiasca experienta limbajelor artistice ca pe o „invatatura fundamentala”;
- sa ia parte la procesele creatiei artistice care le hranesc inteligenta emotionala, ajutandu-i sa isi dezvolte sensibilitatea si competentele in mod armonios;
- sa isi dezvolte, prin relatia cu Artele, inteligenta fizica, simbolica si cognitiva;
- sa poata beneficia de produse de inalta valoare artistica, create de profesionisti, pentru fiecare segment de varsta;
- sa aiba o relatie cu Artele si Cultura prin considerarea lor drept „subiecti” dotati cu sensibilitate si competenta, si nu drept simpli „consumatori”;
- sa se bucure de acces constant in Institutiile de Arta si Cultura, atat cu familia cat si cu scoala, pentru a descoperi si a trai experientele pe care le ofera acestea;
- sa ia parte la evenimente artistice si culturale in mod regulat, nu in mod intamplator, pe parcursul perioadei scolare si pre-scolare;
- sa impartaseasca emotia experientei artistice impreuna cu familiile lor;
- sa beneficieze de un sistem integrat intre Scoala si Institutiile de Arta si Cultura, pentru ca numai o interactiune constanta intre ele poate oferi experienta unei culturi vii, pline de vibratie;
- sa viziteze muzee, teatre, biblioteci, cinematografe si alte spatii culturale si de spectacol, impreuna cu colegii si scoala;
- sa traiasca experientele artistice impreuna cu profesorii/educatorii lor, mediatori care le pot sustine si valoriza impresiile;
- sa aiba acces la o cultura laica care respecta diversitatea;
- sa beneficieze de integrare, daca sunt emigranti, care poate fi realizata doar prin acces la mostenirea artistica si culturala a comunitatii din locul unde traiesc, luand parte la experientele pe care aceasta le ofera;
- sa fie destinatari ai unor proiecte artistice si culturale concepute prin luarea in considerare a diferitelor lor abilitati;
- sa beneficieze de structuri conceptuale adecvate pentru fiecare segment de varsta;
- sa beneficieze de un sistem de invatamant care sa le permita un acces larg la cultura publica;
- sa li se ofere oportunitati de a lua parte la initiativele artistice si culturale ale localitatilor, indiferent de statutul lor social sau economic, pentru ca toti copiii au dreptul la Arta si Cultura.